sunnuntai 25. elokuuta 2013

Viikko 34 ja migreenitriggeri

Huhhuh. Olen aivan rikkipoikkikuollut, mutta koitan saada jotain järkevää tekstiä aikaiseksi. Perinteisesti aloitellaan viikkokatsauksella:

Maanantai: selkä, vatsa + kyljet. Kesto: 1:03.
+ 40min crossailua, 13.51km.

Tiistai: hauikset, ojentajat, olkapäät. Kesto: 1:04.
+ 10km kävelylenkki. Kesto: 2h, 356 kcal, keskinopeus: 12:12min/km.

Keskiviikko: 12.74km kävelylenkki. Kesto: 2:30min, 452 kcal, keskinopeus: 11:48min/km.

Torstai: lepo.

Perjantai: jalat. Kesto: 1:10.

Lauantai: selkä, vatsa + kyljet. Kesto: 1:16.
+ 40min crossailua, 13.70km.

Sunnuntai: hauikset, ojentajat, olkapäät. Kesto: 1:12.



Miksi mä sitten olen niin rikkipoikkikuollut? Yöllä jäi nukkumiset hoitamatta. Sen enempää menemättä yksityiskohtiin, niin kipu valvotti. Nukkumaan pääsi puoli kolme. Ja siitäkin eteenpäin se oli valtavan katkonaista ja yhtä paljon taisi olla hereillä yhdeksään asti kuin unessakin. No, eiköhän ensi yönä uni maistu. Mitään järjetöntä uupumusta ei siinä aamupäivällä/päivällä kuitenkaan ollut, kiitos unen tankkaamisen jo viikon verran, joten treenitehoja tuntui irtoavan ja päätin kokeilla. Onneksi kokeilin, nimittäin hyvin sujui. Nyt on taas spagettiset käsivarret. :)


Arvatkaas mitä siinä treenin jälkeen sitten tapahtui? Kyllä vaan, migreenihän se sieltä iski! Jee! Ehkä suurin ilonaihe siinä oli se, että iski oikealle puolelle, mille viimeksikin, eli jälleen on yöllä ollut tässä välissä yksi. Ja veikkaampa, että oli provosointiyrityksen jälkeisenä yönä, eli to-pe. Silloin heräsin aamulla pieni päänsärky oikealla (eli mahdollinen kohtaus on silloin vasemmalla ollut) ja lisäksi olin poikkeuksellisen väsynyt. Myös sanat on takellelleet ja olleet hukassa nyt pari päivää, mikä viittaa migreeniin.

Migreenilookki tänään.

Kaikki siellä varmaan jo repii tukkaa päästä ja riehuu muutenkin, että mikä se triggeri sitten oisi?? No mää kerron! Vahvin epäily tällä hetkellä on seuraava:


Täälläkin suuresti hehkuttamani, uusi lempimausteeni, sipulimikälierouhep*rkele. :D Tuohon mä olen alusta asti reagoinut vatsallani tosi vahvasti, mutta se on ollut sen arvoista, koska se on niin hyvää.. :'D Turvottaa siis todella kovin ja saan siitä aivan jäätävät ilmavaivat, olkaa hyvät vain tästä tiedosta! :DD Sipulihan ei muutenkaan sovi mun vatsalle, mutta tää on ollut kyllä jotain vieläkin hirveämpää (mutta niiiiiin hyvää..). Miten sitten päädyin tätä epäilemään? Tuossa yksi päivä laitoin tätä aamulla riisikakun päällä olevan raejuuston päälle. Ja reagoin heti taas vatsalla. Lisäksi sain kutisevia näppylöitä rintaan. Ensimmäistä kertaa yhdistin tuon kaiken suoraan tähän, koska en käyttänytkään ruoan yhteydessä, jossa on yleensä aina miljoona eri vaihtoehtoa tällaisille reaktioille. Nyt tiesin, että sehän oli tämä ja huomasin, miten isosti reagoin ihan vain ripaukseen maustetta! Googletin sitten vähän yliherkkyyttä tai allergiaa ja oireita.. Ja törmäsin joka paikassa siihen, että migreenihän se siellä oli jokaisessa mukana. On aivan tavattoman yleistä saada sipulista migreeni. Raakana tai kypsänä tai molempina tai vain tietty lajike jne. Sitten kun vielä muistin missä tilanteessa sain edellisen migreenini; kesken ruoanlaiton. Mitä kokkasin? Olin juuri saanut paistettua sipulit kypsiksi ja olin maustamassa soppaa, jonne olin juuri ehtinyt heittää tätä maustetta, kun migreeni iski.

Siitä aloinkin tehdä aikajanaa, että milloin ensinnäkin ostin tätä ensimmäistä kertaa ja minä päivänä olen syönyt mitäkin ja miten migreenit sijoittuvat sinne. Onneksi otan ruokakuvat ja onneksi on blogi! Niiden avulla sain rakennettua tuon kartan. Myös se löytyi blogista, milloin olen ensimmäistä kertaa tätä maustetta käyttänyt.

Ja se oli reilu viikko ennen niitä ensimmäisiä hirveitä kohtauksia. Ainoa uusi asia, mitä oli ruokavalioon otettu. Ja mitä söin päivää ennen kuin tuo ensimmäinen niistä kolmesta perättäisestä migreenistä iski? Kasvissoppaa, jonne suorastaan röpsähti tuota. Sen muistan, koska sitä ei vaan kykene unohtamaan. :D Aikajana ja migreenit osuvat suhteellisen nätisti yhteen ja sieltä löytyi hyvinkin selkeitä juttuja. Jossain kohtaa tuo mauste oli kaupasta loppu ja oltiin hetki ilman, mutta sitä en muista missä kohtaa tuo oli. Viime viikon lauantaina söin viimeisen kerran tuota (siinä riisikakulla) ja nyt torstaina koitettiin tauon jälkeen saada provosoitua migreeniä. Vetelin tuota isot määrät pienessä määrässä raejuustoa (yöööök :D) ja silppusin sipulia, annoin sen ottaa silmiin (mulla ottaa aivan tajuttoman herkästi ja kipeästi) ja haistelin näitä oikein kunnolla ja paistoin sipulisilppua, söin sitä raakana ja kypsänä ja tuolloin myös laitettiin ruokaan molempia näitä. Välitöntä reaktiota niin kovin toivoin, mutta sitä ei tullut. Ilmeisesti kuitenkin seuraavana yönä tuli ja menisikö tämän päivän migreeni sen piikkiin myös, vaikka tulikin päivän viiveellä (kaksi päivää on vielä normaali reaktioaika, nyt meni kolme). Toki syitä saattoi taas olla muitakin, niin kuin aina.. Paljon myös törmäsi netissä sellaiseen, että jos ihminen on jollekin allerginen/yliherkkä ja siitä huolimatta käyttää kyseistä ruoka-ainetta säännöllisesti, saattaa migreeneitä tulla hyvinkin satunnaisen oloisesti. Selittäisi sen, miksi on niin vaikea ollut yhdistää niitä kohtauksia suoraan mihinkään.

En usko, että sipuli on itsessään välttämättä triggeri, vaan kyse on nimenomaan tästä mausteesta. Otettiin nyt kuitenkin mausteen lisäksi myös sipuli ja valkosipuli pois, jos niillekin on herkistynyt. Katsotaan hiipuuko migreenit kokonaan pois vai tuleeko niitä vielä. Kahvia en ensimmäisenä ala palautella, nähtävästi sitä ilmankin voi elää (snif..), vaan palauttelen kyllä seuraavaksi banaanin!! Koen sen tärkeämpänä. Mutta katsotaan sitä sitten, kun on ollut viikon tauko migreeneistä.

Harmittaa nyt vähän, kun on näin poikki ja aivot lyö tyhjää (koska viime yö ja koska migreeni), etten saanut tätä kirjoitettua ihan niin sujuvalla innokkuudella kuin piti, mutta ei voi mitään. Sanoin, että kerron, niin sitten mää kerroin. :)


Ja kun ruoka-aiheessa ollaan, niin tänään lautasella oli jälleen bataattiranskalaisia. Aivan tajuttoman hyvää. Ei tartte ees kaveriksi mitään, saapahan syödä enemmän näitä! Mmmmhhhh <3

Nyt kello on täällä seitsemän ja luulenpa, että ennen yhdeksää ollaan jo nukkumassa. Ei jaksa, ei kykene! Ensi viikko on vähän arvoitus vielä (liittyen viime yön kipuihin ja mitä niille pitää tehdä), mutta tiistaina on ainakin verikokeita, joiden tuloksia saa tosin ootella kahdeksantoista päivää. Lisäksi pitäisi jo se kirje tulla Suomesta, mistä pääsen kertomaan teille kun vain ilmestyisi. Eli mistään ei mitään vielä tiedä. :) Toivottavasti on hyvä viikko kuitenkin! Teillä kanssa!


19 kommenttia:

  1. Toivottavasti sun migreeneille löytyi nyt syy ja sitä kautta helpotus. :)
    Kirjoitit vähän aikaa sitten ettet tiedä mitä tukallesi teet, miten leikkaat. Ja mulle tuli nyt vaan mieleen, että mun mielestä sulle voisi sopia tällanen tyyli http://fi.hairdresser-models.eu/galleria/kampaukset/lyhyt-hiustyyli_zoom.html
    Pakko nyt vaan oli vinkata. Toi hiusmallikin on ihan saman näkönen kuin sinä. :) Mukavaa (ja migreenitöntä) viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan tosiaan! Kyllä mä voin elää ilman sipulia, jos se siitä kiinni on. :')
      Oih, iiiihana tukka! Kiitos vinkkauksesta! :) Täällä edelleen on työn alla tuo ja mä tiedän, että jonain päivänä vaan pimahdan ja otan sakset käteen ja annan mennä. :D Se on sitten justiinsakin jotain tuollaista, päältä pidempää ja sivuilta lyhyempää. Ei sitä vissiin tiiä ennen kuin ne sakset on viuhuneet, että millainen sellainen se on. :D Mieshän koittaa yllyttää koko ajan, että antaisin mennä vaan. Mä vielä vähän laitan vastaan kun jänskään, mutta kyllä mä joku päivä sille jotain teen. Eihän tätä nykyistä ainakaan kestä. :D
      Parhausviikkoa sulle Anne!

      Poista
  2. Jee, ihanaa jos triggeri on löytynyt! :)
    itse olen tosin semmoinen sipulifanaatikko että en kestäis ilman sipulia :D voin kuvitella kyllä sut vetämässä raakaa sipulia :')
    ja toivottavasti löydät ratkaisun myös hiuspulmaan! Naisena oleminen on välillä erittäin vaikeaa ;)

    ~Hilla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä näin on! Pitää nyt toivoa, että se ois tässä, eikä tarttis enää ihmetellä ja miettiä!
      Hih, mää oonki kahvifanaatikko, mutta niin sitä vaan pystyy nähtävästi ihan mihin vaan. Tavallaan hienoa ja tavallaan hirveen surullista. :') Samaan syssyyn tietty olen myös valtava herkkup*rse ja tykkäisin lihasta ihan valtavasti. Vaan syönkö mä niitä? ;)
      Joka päivä mä olen lähempänä sitä, että tartun vaan saksiin. Ja kun mua siihen niin yllytetään täällä kotona. :D Olen saanut myös tavallaan luvan pysyä hätätapauksessa kolme kuukautta kotona, jos tukka onkin huono ja sen kasvua pitää ootella. :DD

      Poista
  3. mahtavaa jos nyt on koittanu se oivallus triggerin osalta! millä ohjeella muuten teet nuita bataattiranuja? tein kerran iteki jollain korppujauho-ohjeella, mutta uunissa niistä kuitenki tuli lötköjä. tänään olis tarkotus taas kokkailla teikäläisen raastevuokaa. :')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! :) Mä teen nuo tooosi yksinkertaisesti. Palasiksi, kulhoon, öljyä ja mausteita päälle ja pyöräyttän kaiken sekaisin. Uuniin 180°C ja (ainakin meidän huonossa uunissa) menee puolitoista tuntia, että on kypsiä ja samalla sopivan rapsakoita pinnasta. Pyörittelen niitä siinä välissä ainakin kolmesti! Tasaisesti kypsyy ja rapsakoituu. Ihan jäätävän hyviä on. :)

      Poista
  4. Vitsit, otan osaa kyllä ton sipulin suhteen, en tiiä miten sitä ilman pystyis elää JOS se ihan tavallisestakin tulee. :D Mulla tuli kans sipulista... Mut pystyn jo paremmin syömään sitä, ehkä säkin vielä jonain päivänä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muistinkin, että sulle tulee sipulista. Ja että tykkäät siitä kovin. :D Mä kyllä toivon, että tästä se johtuu, niin ei tartte enää miettiä. Oon niin radikaali liikkeissäni muutenkin, että sipulin pois jättäminen ei aiheuta kyyneliä (päinvastoin, hahaa :DD).
      Mun on vaan ikävä banaania ja sitä mä suren joka päivä. :D

      Poista
    2. Laitan sitä mm. leivän päälle. :DDD
      Jos et ite jaksa aina uskoa, niin minä ainakin uskon sinunkin puolesta siihen että aikanaan saat takas kaikki banaanit ja muut ihanuudet ruokavalioon. :)

      Poista
    3. Ihana :DD Eli sipuli siis maistuu siellä :DD
      Mää oon sitten taas joskus laittanut banaania leivän päälle ja se on nannaa :'D Ehkä mä saan banskun takaisin, ei se ainakaan yksistään ole näitä migreeneitä aiheuttanut kun en ole vissiin kuukauteen niitä syönytkään. ;)

      Poista
  5. Aina kun tuun lukeen uuden postauksen, toivon että migreenit olis mennyt jo ihan muille maille ja loppuis tommonen piina sulta! Ihan kohtuutonta jo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kohtuutonta? Vasta neljätoista kohtausta reilussa kuukaudessa. No on se!
      Ehkä ne nyt loppuu. Nää viimeiset oli tietty toivottuja, että saatiin sipulin yhteys mahdollisesti todistettua. Mut ei tarttis enempää. Sitä mä sanoin jo vissiin sen ensimmäisen kohtauksen jälkeen, ettei tarttis yhtään enempää. :D

      Poista
  6. Ootko mahdollisesti kuullut tällaisesta:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23030537
    http://www.lef.org/protocols/health_concerns/migraine_les.htm#AnchorSug

    Eli ubikinoni ja riboflaviini suurina annoksina (toka linkki) auttavat migreeniin. Bongattu Metabolian (Oulu) facebook-sivulta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu. Migreenin Käypä Hoito -suosituksessa mainitaan (ns.) lääkkeiksi nimenomaan kyseiset ja magnesium. En oo vielä ekstrana noita hankkinut, kun tahdon ensin varmistua mun triggeristäni. :)

      Poista
  7. Hitsi, hullu (siis minä) piti itseään jännityksessä ihan vahingossa. Jäi viikonloppuna monta postausta lukematta ja tää oli niiden joukossa. Monta kertaa kävi mielessä, et jokohan se salapoliisityö vihdoin ois päättynyt ja todistusaineisto olisi muidenkin näkyvillä.. ja olihan se! Tää törppö ei vaan tajunnut! :D Mutta mahtavaa, jos se triggeri nyt löytyi, niin pääset migreeneistä eroon <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hähäää, sää oot tommonen nautinnon lykkääjä! :D Tahattomasti kylläkin. ;)
      Mä otan sanani takaisin tästä triggeristä, kun taas iski migreeni. Hmph! No, seuraavaa eliminaatiota kehiin! Ei mulla oo potentiaalisessa triggerilistassa kuin reilusti päälle parikymmentä ehdokasta.. :')

      Poista
    2. Eikä! Olin jo ihan varma, että nyt osui oikeaan. Voi sua :/ Mut salapoliisityö siis jatkuu ja jännitys täällä päässä säilyy, hih ;)

      Poista
    3. Eikä! Olin jo ihan varma, että nyt osui oikeaan. Voi sua :/ Mut salapoliisityö siis jatkuu ja jännitys täällä päässä säilyy, hih ;)

      Poista
    4. Joo ei nyt liian helpolla saa meikäläistä päästää.. :')

      Poista